6. Doelgroep bereiken

Meedoen met het netwerk?

Meld je aan als partner. Samen staan we sterker. Met een netwerk aan energiehulporganisaties krijgen we energiehulp bij de mensen thuis. Lees meer
In deze fase breng je alles samen: je netwerk, je vrijwilligers, sleutelpersonen en je boodschap – het liefst op de voor de doelgroep bekende plekken. Vrijwillige verbinders en tolken hebben in deze fase een belangrijke rol. Door zichtbaar en aanwezig te zijn met vertrouwde gezichten op vertrouwde plekken leg je makkelijk contact met mensen die ondersteuning kunnen gebruiken. Zo groeit het vertrouwen, laat je zien dat iedereen welkom is en zorg je ervoor dat iedereen mee kan doen met de energietransitie.

Hier werk je naartoe in deze fase

Is dit er? Dan ben je toe aan de volgende fase.

  • Het aanbod aan betrouwbare energiehulp verspreid zich via de vertrouwde kring. Door met een vertrouwd en divers team de wijk of het buurthuis in te gaan, gaan deuren open die eerder gesloten bleven.

  • Mensen in energiearmoede uit de focusdoelgroep zijn op de hoogte van de beschikbare energiehulp en vertrouwen deze hulp.

  • Deuren die eerder bij de energiearmoede aanpak gesloten bleven gaan nu open voor energiehulp.

Hoe kun je aan de slag?

  • Sleutelpersonen en vrijwilligers gaan de wijk in:

    • Ze vragen rond in het eigen netwerk wie zich zorgen maakt over de energierekening en daar gratis ondersteuning voor wil.
    • Ze sluiten aan bij bestaande bijeenkomsten om over energiehulp te vertellen.
    • Ze doen deur- aan deur- acties / aanbelacties om erachter te komen welke mensen hulp kunnen gebruiken. Dit doen zij in overleg met woningcorporaties. 
    • Ze lopen met energiecoaches mee om voor hen het gesprek te starten en en eventueel te tolken.
  • Sleutelpersonen en vrijwilligers delen het aanbod van energiehulp via hun sociale mediakanalen (veelal via berichtenapps, blijkt uit de ervaring van het netwerk). 
  • Vrijwillige verbinders proberen zo veel mogelijk hobbels voor mensen weg te nemen. Zij helpen bijvoorbeeld met het maken van een afspraak met een energiecoach of zijn aanwezig bij het gesprek als de bewoner dat prettig vindt.
  • Zorg dat jouw energiehulporganisatie goed vindbaar is op www.energiehulpvinden.nl, ook als je extra diensten of hulp in meerdere talen aanbiedt.

Tips & tricks

  • Ga niet zomaar op pad. Onderzoek eerst wie er in een wijk, flat of straat wonen, en stem je culturele aanpak daarop af. Houd rekening met culturele verschillen en talen, moet er bijvoorbeeld een tolk mee naar deze wijk?

  • Deel je telefoonnummer met de doelgroep, voor vertrouwen en korte lijntjes.

  • Stuur materiaal zoals filmpjes of voorbeeldberichten direct via een berichtenapp. Dat werkt vaak beter dan delen via mail of cloud. Laat je team zelf beslissen welke tools en middelen bij hen en de doelgroep passen. Geef ruimte en het vertrouwen dat zij dit goed kunnen inschatten – en waarschijnlijk beter dan jezelf als zij dichter bij de doelgroep staan of er zelfs onderdeel van uitmaken.

Energiehulpnetwerk tools & middelen

Voorbeeld uit de praktijk Pas op met het achterhouden van materialen: de directie van een energiehulporganisatie vond bovenstaande video's te weinig waarde toevoegen en deelde ze daarom niet met het team. Later bleek dat de energiecoaches en andere vrijwilligers ze wel graag zouden gebruiken.

Deze organisaties kunnen je helpen

  • Medewerkers van het sociaal domein van de gemeente zijn al in contact met de doelgroep. Maak gebruik van hun kennis en ervaring en wijs ze ook op de mogelijkheid van energiehulp, als ze dat nog niet kennen.
  • Sociale- en financiële hulporganisaties zijn al in contact met de doelgroep. Maak kennis met ze en onderzoek wat je voor elkaar kunt betekenen.
  • Mensen van het buurthuis, woningbouwcorporaties of bewonerscommissies kennen de mensen in de buurt en weten wat er speelt. Je kunt hen vragen bij welke activiteiten het logisch is om als energiehulporganisatie langs te komen. Maak gebruik van hun ervaring en netwerk.