7. Doelgroep ondersteunen

Hier werk je naartoe in deze fase
Is dit er? Dan heb je het einde van dit handboek bereikt. Lukt het nog niet? Kijk dan terug naar de vorige fases voor tips en hulp van anderen.
-
Mensen die moeite hebben met het betalen van de energierekening hebben ondersteuning op maat gekregen door een energiecoach.
-
Als er ook andere problemen spelen, worden deze mensen doorverwezen naar de juiste persoon of organisatie voor extra hulp.
-
Door effectieve hulp op maat krijgen mensen grip op hun energierekening.
-
Mensen die daar ruimte voor hebben worden zelf ook ambassadeur of vrijwilliger.
Hoe kun je aan de slag?
- Voordat je energiehulp-team op huisbezoek gaat:
- Zorg ervoor dat je vrijwilligers en medewerkers weten hoe je hulp op maat biedt bij mensen die stress ervaren.
- Zorg ervoor dat ze zich bewust zijn van hun eigen perspectief en respectvol omgaan met gebruiken en tradities van andere culturen.
- Zorg ervoor dat ze niet overvraagd worden door voor de bewoners ook alle andere problemen op te willen lossen. Het is belangrijk dat ze weten naar wie ze kunnen doorverwijzen bij andere problemen zoals geldzorgen.
- Zorg voor goede samenwerking tussen energieklussers, - coaches en woningbouwcorporaties. Maak duidelijke afspraken met elkaar over wie verantwoordelijk is voor werkzaamheden en problemen in huis, zoals schimmel of tocht.
Tips & tricks
- Zorg dat energiecoaches en eventuele andere vrijwilligers regelmatig ervaringen kunnen uitwisselen – zo kunnen zij nieuwe of moeilijke situaties bespreken, van elkaar leren en de aanpak verbeteren.
- Evalueer, waardeer en bedank je team en vrijwilligers!
- Luister als energiecoach of -klusser naar de mensen! Daarna kun je gericht helpen met kleine verbeteringen in de woning, tips voor gebruik van warmte, gas en elektriciteit en ondersteuning bij eventuele subsidieaanvragen. Als er meer hulp nodig is, weet je naar wie je de bewoners moeten doorverwijzen.
- Treft een energiecoach een hele slechte woning aan waar de verhuurder aan zet is maar geen gehoor geeft? Neem een filmpje op van de situatie in huis en confronteren de verhuurder daarmee. Dit heeft al vaker tot actie geleid en een gezondere woning.
- Houd het simpel. Geef informatie in kleine stukjes. Kom liever een keer extra terug dan alles tegelijk te vertellen.
- Werk met vertrouwen. Laat zien dat je er bent voor de bewoner. Stel je open of zelfs kwetsbaar op.
- Let op taal. Neem een tolk mee als dat nodig is, of werk met materialen in verschillende talen of met tekeningen of foto’s.
Energiehulpnetwerk tools & middelen
- In onze YouTube playlist ‘Laat warmte binnen’ staan allerlei video’s die je kunt laten zien. Vooral de ‘tientjestips’ (gesproken in vier talen): deze bevatten per video een concrete tip waar je gelijk mee aan de slag kunt.
- Milieu Centraal heeft een speciale webpagina met tips voor huurders om minder gas en stroom te verbruiken. Bekijk alle tips op: Gas en stroom besparen voor huurders
- Soms kan een energiemonitor (aangesloten op P1 poort van slimme meter) in de woonkamer helpen om mensen inzicht te geven in hun energieverbruik. Kijk op Slimme meter: inzicht in je verbruik
- Verdiepingstraining voor energiecoaches ‘cultuursensitief coachen voor energiecoaches en –klussers’. Deze training is beschikbaar vanaf het najaar van 2025.
- Je kunt nu alvast meer leren via de presentatie ‘energiegebruiken bij diverse culturen’
Deze organisaties kunnen je helpen
- Woningbouwcorporatie: Een vast contactpersoon bij de woningbouwcorporatie die je als energiehulporganisatie kunt bellen bij problemen met de woning kan veel frustraties en tijd schelen. Ook voor werkafspraken binnen de organisatie is warm contact met de verhuurder handig.
- Woonbond: De woonbond komt op voor de belangen van alle huurders in Nederland. Als energiehulporganisatie kan je hier veel informatie vinden over zaken rondom rechten en plichten van huurders. Wijs huurders op de huurderslijn van de woonbond als zij vragen hebben die je zelf niet kunt beantwoorden.
- Geldfit: Bij geldzorgen kun je altijd doorverwijzen naar geldfit – zij zorgen ervoor dat de juiste (lokale) hulp wordt ingeschakeld. Bel eventueel samen met de bewoner als deze dat lastig vindt.
- Voor andere problemen kunnen inwoners het beste contact opnemen met hun gemeente.
Je hebt de overkant van de brug in dit handboek bereikt.
Deze fase hoeft niet de laatste te zijn. De brug loopt niet in een rechte lijn, en je kunt altijd terug of vooruit naar een andere fase. Bekijk hier nog eens de hele brug en blijf bouwen aan een sterke, lokale aanpak voor energiehulp.Het handboek van het Energiehulpnetwerk is altijd in ontwikkeling
Zie je iets dat ontbreekt? Of heb je ideeën, ervaringen of tips die anderen kunnen helpen? Geef het dan aan ons door via energiehulpnetwerk@milieucentraal.nl

Tekst op banner: Geef je warmte door, niemand hoeft in de kou te zitten
Wat is jouw volgende fase?
Handboek lokale aanpak energiehulp
Ondersteun jij mensen die moeite hebben met het betalen van hun energierekening? Of je nu direct helpt als energiehulpverlener, mensen doorverwijst, initiatieven...
6. Doelgroep bereiken
In deze fase breng je alles samen: je netwerk, je vrijwilligers, sleutelpersonen en je boodschap – het liefst op de voor de doelgroep bekende plekken....
5. Vrijwilligers en nieuwe medewerkers werven en inwerken
In deze fase zorg je ervoor dat een divers team met vrijwilligers met en zonder migratieachtergrond klaarstaat om bewoners die moeite hebben met het betalen...