Doelgroeponderzoek

Het doelgroeponderzoek is uitgevoerd onder Nederlanders met en zonder migratieachtergrond, met (als startpunt) vier focusdoelgroepen uit niet-Nederlandse culturen. Dit zijn Nederlanders met een Turkse, Marokkaanse, Caribische en Somalische migratieachtergrond. Uit dit doelgroeponderzoek blijkt dat de Nederlandse energiebesparingstips – denk aan de verwarming op maximaal 19 graden zetten, maar ook maximaal 5 minuten douchen – niet altijd aansluiten bij de verschillende energiegebruiken, culturele waarden en geloofsovertuigingen. Daardoor kunnen Nederlanders met een migratieachtergrond zich hier niet altijd in vinden en worden deze tips vaak niet overgenomen. Ook hebben veel mensen die in armoede leven veel zorgen aan hun hoofd, waardoor het lastig kan zijn om zelf op zoek te gaan naar de juiste hulp.
Het onderzoek biedt veel praktische handvatten over manieren om het bereik te vergroten, maar ook hoe bespaartips wel kunnen aansluiten bij de verschillende doelgroepen.
Milieu Centraal bouwt met behulp van dit onderzoek aan een aanpak die de huurder via de vertrouwde kring (de vertrouwde omgeving) moet bereiken om energiearmoede aan te pakken. Deze aanpak testen we in het stookseizoen van 2024-2025 binnen drie verschillende pilotlocaties.
Doelgroeponderzoek
Kom meer te weten over de verschillende doelgroepen, ontvang praktische handvatten en leer hoe jouw bespaartips beter kunnen aansluiten.Preview doelgroeponderzoek

Cultuursensitieve energiehulp
Praktische tips op maat: met de juiste vertrekpunten zijn er ingangen genoeg
Organisaties: Energiehulpnetwerk
- Doe een doelgroepscan op locatie.
- Maak je team bewust van Energiehulp op maat en geef handvatten en trainingen hoe.
- Diversifieer je team: stem helpers af op talen en culturen.
- Stem ook communicatie en content af op talen en culturen.
- Vind de energie: sluit aan bij bestaande organisaties, initiatieven en bijeenkomsten.
- Zorg voor meer bereik via de vertrouwde kring.
- Doelgroepinzichten en bespaarcijfers kunnen verouderen. Actualiseer regelmatig (via Milieu Centraal).
Personen: energiecoaches, fixers, klussers, maatjes
- Wees je bewust
- Er is een rijkheid aan energiegebruikersl jij bent niet de standaard!
- Nederlandse bespaaradviezen sluiten lang niet altijd aan (19°C en minder dan 5 minuten douchen).
“Pardon? 5 minuten douchen maakt mij niet schoon...”
- Let op diversiteit in taal, kennis,mondigheid.
“Mijn energie? Ik ben moe. O, ze bedoelen warmte en elektriciteit!”
- Maak contact
- Ga zelf op pad en open een gesprek met mensen uit de doelgroepen. Of samen met sleutelpersoon.
- Denk mee: wel of geen hand schudden, of schoenen uit, liever vrouwelijke coach?
- Voorkom stereotypering.
“Natuurlijk spreek ik goed Nederlands, ik ben gewoon Nederlands.”
- Houd het luchtig, gebruik humor.
“Wat zou uw ‘cowboy-douche’ manier zijn?”
- Luister zonder oordeel
- Bespreek het huidige gebruik.
“Ik begrijp dat u lang wilt douchen.”
- Bespreek de bespaarmotivaties en drempels.
- Bespreek het huidige gebruik.
- Geef tips op maat
- Simpel en doelgericht: geef maximaal 1 tot 2 grootste bespaartips, in kleine stapjes.
- Wees tactisch en ken de ruilmiddelen.
“1 of 2 graadjes lager, is dat oké? Of ’s-nachts lager?”
- Vertel wat het op kan leveren in euro’s (ongeveer, bandbreedte).
“1x 30 minuten douchen kost € 1,70. Dat is (bijvoorbeeld) 1 pastechi.”
- Niet alle maatregelen zijn altijd passend: soms is alles al uitgedraaid, soms zorgen tochtstrips voor minder ventilatie en dus meer vocht.
- Bied keuzes.
“De deur zelf steeds dichtdoen, of een dranger?”
- Volg op
- Check het begrip.
“[woord]: hoe noemt of gebruikt u dat zelf?”
“Thermostaat, is dat een thermometer?”
- Kom vaker. Gedragsverandering kost tijd.
- Pas als ‘klaar voor’ de volgende tip.
“Hoe gaat het nu?”
- Maak duidelijke vervolgafspraken.
- Check het begrip.
Conclusie
Geef je warmte door: niemand hoeft in de kou te zitten.
Anderen keken ook op
Over Milieu Centraal en het Energiehulpnetwerk
Onafhankelijk kenniscentrum Milieu Centraal zet een grootschalig energiehulpnetwerk op om lastig bereikbare huurders te helpen met het verlagen van hun energierekening.
Vertrouwde kring aanpak
Via de vertrouwde kring rondom huurders in energiearmoede komt energiehulp het beste binnen. Daarom zet het netwerk in op de vertrouwde kring.
Pilots stookseizoen 2024-2025
Het energiehulpnetwerk test momenteel de vertrouwde kring aanpak in drie verschillende gemeenten in Nederland.